متای توضیحات (Meta Description) یکی از آخرین امیدهایی است که شما می‌توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده کنید و باعث جذب کاربر به سایت خود شوید؛ و این چیزی است که بیشتر بازاریان اینترنتی فراموش می‌کنند روی آن تمرکز کنند و شاید به این دلیل است که فکر می‌کنند متای توضیحات اهمیتی ندارد. ولی اگر شما به متای توضیحات اهمیتی ندهید شما ترافیک خوبی از وب‌سایتتان که باعث ایجاد مشتری و بازدیدکننده بیشتر می‌تواند باشد، از دست می‌دهید.

پس چطور متای توضیحاتی تولید کنیم که بازدیدکننده ترغیب شود روی لینک ما کلیک کند؟

متای توضیحات چیست؟

متای توضیحات نقش بزرگی در نتایج موتورهای جستجو دارد. اگر شما با این اصلاح آشنا نیستید، درواقع متا توضیحات قسمتی از اطلاعات زیر لینک جستجو می‌باشد. هدف اولیه آن , توضیح اطلاعات صفحه و هدف نهایی ایجاد اعتماد و متقاعدسازی بازدیدکننده جهت کلیک روی لینک ما می‌باشد؛ و هر کلمه‌ای که در موتور جستجو سرچ می‌شود اگر در متای توضیحات وجود داشته باشد بولد می‌شود.
برای یک صفحه از نتایج معمولاً تعداد کمی از مردم اسکرول خود را برای دیدن بقیه نتایج پایین می‌کشند و روی نتایج کلیک می‌کنند.

چطور متای توضیحات (Meta Description) عالی بنویسیم

درواقع من نوشتن متای توضیحات رو یک تمرینی در جهت نوشتن تبلیغات در صفحه می‌بینم؛ و باید تمام تلاش مان را بکار بگیریم تا شخص متقاعد شود روی آن کلیک کند؛ و در ادامه روش‌هایی که متای توضیحات کامل و کمک‌کننده داشته باشیم ذکر کرده‌ایم:

۱-    استفاده از زبان عمل‌گرا

زبان عمل‌گرا حالت ایده الی برای دعوت به اقدام است – و اگر شما دقیق‌تر درباره آن فکر کنید می‌بینید دقیقاً آنچه درباره متای توضیحات است صدق می‌کند- چون دقیقاً به خواننده می‌گوید دقیقاً چه‌کاری می‌توانند انجام بدهند اگر کلیک کنند. جمله خود را با عباراتی مثل آموزش ، راهنمای و چطوری شروع کنید و ادامه جمله را به‌صورت خاص ادامه دهید و بگویید چه چیزی کسب می‌کنند اگر کلیک کنند.

۲-    یک‌راه حل یا سود ارائه دهید

به جستجوگر آنچه را که با کلیک روی لینک شما انتظار می‌رود بگویید. درصورتی‌که توضیحات شما با آنچه گفته‌اید مطابقت نداشته باشد اولین کاری که هر فرد موقع هدایت به صفحه شما انجام می‌دهد دنبال کردن دکمه برگشت و خروج از آن صفحه است، بنابراین مراقب باشید نرخ خروج شما بالا نرود.
با گذاشتن یک جمله‌ی کوتاه از پیش‌نمایش پست به خواننده بگویید چرا باید مطلب شما را بخواند؛ و در صورت لزوم مزایای کلیک کردن و یا خواندن آن پست را به آن‌ها بگویید ضمن اینکه انتخاب خودتان است که به آن‌ها چیزی پیشنهاد دهید اعم از یک محتوای ارزشمند یا اطلاعات و یا محصولتان.

۳-    سعی کنید تعداد کاراکترهای آن بیشتر از ۱۵۵ نشود.

معمولاً تعداد کاراکترهای متای توضیحات باید کمتر از ۱۵۵ مورد باشد. معمولاً گوگل برحسب پیکسل آن را محاسبه می‌کند و بعد از آن بقیه عبارت را در یک عرض مشخص برش می‌زند؛ و دلیلی که ما ۱۵۵ کاراکتر می‌گوییم یک معیاری از طرف سئو کاران می‌باشد.

۴-    کاربران را گول نزنید.

اگر متای توضیحات شما خواننده را با محتوایی غیر مرتبط با آنچه انتظار دارد گول بزند، باعث می‌شود نرخ خروج سایت شما بالا برود. درنتیجه ممکن است باعث اسپم شدن محتوای شما گردد و قابلیت اعتماد به سایتتان از بین می‌رود.

۵-    آن را به‌صورت ویژه و مرتبط ایجاد کنید

تقریباً نصف افراد وقتی‌که متای توضیحات را می‌بینند می‌دانند درباره چه چیزی است؛ بنابراین مهم است با استفاده از کلمات توصیفی مناسب و دقیق ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کنید تا خواننده بداند به چه چیزی دست پیدا خواهد کرد.

چه‌کاری نباید با متای توضیحات انجام دهید؟

از اینکه متای توضیحات را فقط برای ایجاد رنک در گوگل استفاده کنید اجتناب کنید. چون گوگل در صورت وجود عبارت جستجو در متن آن را بولد می‌کند و باعث می‌شود خریداران آینده‌نگر خود را از دست بدهید.
همچنین از استفاده بیش‌ازحد کلمات به‌صورت تکراری در متن خودداری کنید چون هیچ خواننده‌ای دوست ندارد کلمات تکراری به چشمش بخورد.

بنابراین متای توضیحات شانس شما برای دیده شدن و نقطه‌ی شروع فروش محصولات می‌تواند باشد؛ و بسیاری از کسب‌وکارها آن را نادیده می‌گیرند و درواقع شانس بزرگی برای نرخ کلیک کردن را از دست می‌دهند. پس مطمئن باشید که یک متای توضیحات عالی تهیه می‌کنید که خواننده را متقاعد می‌سازد تا از بین رقیبان در صفحه نتایج شما را انتخاب ‌کند. حالا شما می توانید با اجرای مطالب بالا از شر خطای متای توضیحات مشخص نشده است راحت شوید و تنظیمات آن را در سیستم مدیریت محتوای خود انجام دهید.

نظر شما چیه؟ چه موارد دیگری را باید در متای توضیحات لحاظ کنیم؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

0/5 (0 نظر)

2 دیدگاه برای “۵ نکته کلیدی برای داشتن متای توضیحات موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *