آنچه در ادامه خواهید دید

قبل از اینکه من تکنیک های سئو سایت وردپرس را با شما به اشتراک بگذارم، لازم است یک نکته را قید کنم که اکثر نکات اشاره شده در اینجا بسیار واضح و کاملا مفید هستند، اما ممکن است برخی از افراد با آن ها مخالف باشند.  ولی تمام این موارد طبق بررسی نمونه کار سئو وب سایت های معتبر بررسی شده و نهایت این آموزش رایگان سئو سایت در اختیار شما قرار داده شده است.

من خودم به شخصه با وردپرس خیلی راحت هستم, وردپرس جزو بهترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد, ده ها میلیون از سایت های آنلاین توسط این نرم افزار طراحی شده است و قطعا یکی از بهترین ها است.

۱ . بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) یا سئو سایت چیست؟

سئو (بهینه سازی وب سایت در گوگل) یک‌ رشته بازاریابی است و تمرکزش بر آن است تا در نتایج موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید. سئو وب سایت شامل تمام پارامترها و اقداماتی است که شما برای کسب رتبه در گوگل و سایر موتورهای جستجو , افزایش ترافیک ورودی به سایت و مطلع شدن موتورهای جستجو از وب سایتتان انجام می دهید. جنبه‌های بسیاری برای  سئو  وجود دارد، از بهینه سازی وب سایت برای کلمات کلیدی گرفته تا ساخت لینک های داخلی و گرفتن بک لینک از سایت های مرتبط, که همه را شامل می شود. در این آموزش سئو رایگان به بررسی نحوه بهینه سازی وب سایت وردپرس در گوگل و موتورهای جستجو پرداخته ایم. بنابراین در انتهای آموزش یاد می گیرید چطور سایت وردپرس خود را سئو کنید.
دقت داشته باشید بهینه سازی سایت فقط برای موتورهای جستجو نیست بلکه شما باید طراحی سایت و سئو خود را برای کاربران تان انجام دهید.

۲ . چرا وب ‌سایت من نیاز به بهینه ‌سازی در گوگل و موتورهای جستجو دارد؟

اکثر ترافیک وب توسط موتورهای جستجو عمده تجاری، مانند گوگل، بینگ و یاهو ایجاد می‌شود. اگرچه رسانه‌های اجتماعی و انواع دیگر ترافیک‌ها در ایجاد بازدیدکننده به وب‌سایت شما تأثیر دارند، ولی موتورهای جستجو اصلی‌ترین روش هدایت برای کاربران اینترنتی هستند.
موتورهای جستجو با توجه به محتوای ارائه‌شده توسط شما ترافیک هدفمندی برای کاربرانی که آن را جستجو می‌کنند، فراهم می‌کند.  اگر موتورهای جستجو نتوانند سایت شما را پیدا کنند و یا شما نتوانید مطالب خود را به پایگاه داده‌های آن‌ها اضافه کنید، فرصت‌های باورنکردنی را برای ایجاد ترافیک در سایتتان از دست خواهید داد.
جستجوی پرس‌وجوها – کلماتی که کاربران در جعبه جستجو تایپ می‌کنند، ارزش فوق‌العاده‌ای را حمل می‌کنند. تجربه نشان داده است که ترافیک موتور جستجو می‌تواند باعث موفقیت و یا شکست یک سازمان شود. ترافیک هدفمند به یک وب‌سایت می‌تواند باعث تبلیغات، درآمد و بی‌نظیری و بدون رقیب بودن در بازاریابی را فراهم کند. بنابراین سرمایه‌گذاری در سئو و بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌تواند نرخ استثنایی از بازگشت سرمایه را در مقایسه با انواع دیگر روش‌های بازاریابی به وجود آورد.

۳ . چرا نمی‌توانم موتورهای جستجو را بدون بهینه ‌سازی سایت و سئو به سایتم سوق دهم؟

اگرچه موتورهای جستجو هوشمندند، اما آن‌ها هنوز هم نیاز به کمک دارند. موتورهای جستجو اصلی همیشه به دنبال بهبود فنّاوری‌شان جهت خزیدن در وب به‌صورت عمیق‌تر و برگشت دادن نتایج بهتری برای کاربران هستند. بااین‌حال، محدودیت هایی در مورد اینکه چطور موتورهای جستجو عمل کنند وجود دارد. اگرچه بهینه ‌سازی و سئو سایت به‌صورت صحیح می‌تواند برای شما هزاران بازدیدکننده و افزایش توجه خالص به وجود آورد، ولی حرکت اشتباه می‌تواند باعث پنهان شدن و یا دفن سایت در اعماق نتایج جستجو (که در دید حداقل است) شود.
علاوه برساخت محتوای در دسترس برای موتورهای جستجو، SEO  همچنین طوری باعث افزایش رتبه‌بندی محتوای قرار داده خواهد شد که دران موتورهای جستجو به‌آسانی آن را پیدا خواهند کرد. اینترنت به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل‌شدن به رقابت است و شرکت‌هایی که از  SEO استفاده می‌کنند مزیت عمده‌ای در جذب بازدیدکننده و مشتری دارند.

۴ . آیا طراحی سایت و سئو را خودم می توانم انجام دهم یا نیاز به مشاور سئو دارم ؟

دنیای SEO پیچیده است، اما اکثر مردم به‌راحتی می‌توانند اصول اولیه انرا درک کنند. حتی داشتن مقدار کمی اطلاعات هم می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. آموزش رایگان سئو (SEO) بر روی وب به‌طور گسترده‌ای در دسترس است، ازجمله همین راهنمایی در حال مطالعه هستید؛ و ترکیب این راهنما باکمی تمرین به‌خوبی شما را به یک متخصص سئو یک سایت وردپرس تبدیل می‌کند.
بسته به تعهد زمانی شما، تمایلتان برای یادگیری و پیچیدگی وب‌سایتتان، ممکن است که شما تصمیم بگیرید نیاز به یک متخصص یا مشاور سئو برای رسیدگی به این موارد دارید یا نه؛ بنابراین عملکرد شرکت‌ها در استفاده از سئو می‌تواند متفاوت باشد.  برخی از آن‌ها با تمرکز بسیار تخصصی روی آن کار می‌کنند، درحالی‌که دیگران فقط جنبه های کلی آن را را در نظر می گیرند.
در هر صورت شما با مطالعه همین آموزش رایگان سئو تبدیل به  یک کارشناس سئو خواهید شد (پس خوشحال باشید)!

۵ . آموزش تصویری نکات عمومی سئو سایت وردپرس

قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره کنیم که روش های بهینه سازی سایت وردپرس که در اینجا اشاره شده است تمامی آن ها توسط خودتان قابل اجرا است و شما با پیاده سازی آن ها در سایتتان قدم اول بهینه سازی سایت موتورهای جستجو را انجام داده اید.

۵ . ۱ . بهترین نحوه ی آدرس گذاری وب سایت از نظر سئو در گوگل

۵ . ۱ . ۱ . ساختار Permalink یا پیوندهای یکتا

اولین چیزی که باید تغییر دهید تغییر ساختار پیوند های یکتای وب سایتتان است. برای دسترسی به تنظیمات پیوند های یکتا کافی است به قسمت تنظیمات پنل کاربری وردپرس وارد شوید. حالت پیش فرض تنظیمات پیوندهای یکتا با id پست ذخیره شده است (?p=<postid>) اما من ترجیح می دهم آن را روی نام پست یا داخل یک پوشه داخلی مثلا وبلاگ نوشته ها ذخیره شود (/post-name/).

تنظیمات پیوندهای یکتا سئو سایت

در قسمت آخرین گزینه می توانید ساختار سفارشی ایجاد کنید و اگر خواستید نوشته های شما به صورت پیش فرض داخل یک فولدر مانند وبلاگ ذخیره شوند کافی است از کد /%blog/%postname/  استفاده کنید.

۵ . ۱ . ۲ . استفاده از www  در مقابل عدم استفاده WWW

خب شما باید فکر کنید که می خواهید سایت شما چطور می خواهید به نمایش درآید, به عنوان نمونه با www مثل   www.example.com  و یا ساده و بدون استفاده از www مانند example.com . کافی است به قسمت تنظیمات عمومی سایت بروید و در قسمت تنظیمات وارد قسمت عمومی شوید و حالتی که می خواهید به نمایش دربیاید وارد کنید.

سئو و بهینه سازی سایت با تنظیم آدرس

همچنین اگر خواستید تنظیمات را در گوگل وبمستر تولز نیز انجام دهید کافی است وارد آدرس سایت آن شوید و دامنه ترجیحی را نظیم کنید برای پیدا کردن دامنه ترجیحی یا preferred domain می توانید ان را در زیر قسمت تنظیمات پیدا کنید.

سئو سایت وردپرس

و می توانید تنظیمات را به صورت زیر تغییر دهید.

 آموزش کامل سئو سایت ادرس گوگل سرچ کنسول

۵ . ۱ . ۳ . کلمات توقف

آخرین چیزی که شما در مورد پیوندهای یکتا برای بهبود سئو سایت وردپرس انجام دهید، این است که کلمات توقفی را از ادرس سایت حذف کنید. کلماتی مانند “از” , “و” و در حالت انگلیسی مانند “A”، and “” و غیره . در نسخه های ۱٫۱٫۶ و بالاتر افزونه یاست سئو به صورت پیش فرض این کار صورت می گیرد. و آدرس های شما از حالت زشتی به صورت ساده تبدیل می شود.
البته باید دقت داشته باشید اگر آدرس های قبلی شما با کلمات زاید تنظیم شده و شما با آن آدرس لینک دریافت کرده اید بهتر است با استفاده از ریدارکت آن ها را به آدرس اصلی تان هدایت کنید.

۵ . ۲ . بهینه سازی عناوین شما برای سئو وب سایت

تگ عنوان جزو مهمترین عوامل قرار گرفتن شما در صفحه اول گوگل است که توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می‌گیرد و به آنها می‌گوید سایت شما آن صفحه مورد نظر درباره چه چیزی هست.  در نسخه ‌های قدیمی تر وردپرس به طور پیش فرض به عنوان ” نام وبلاگ نام ” یا ” عنوان پست ” نمایش داده می‌شود ولی برای کسب رتبه بهتر است آن را تغییر دهید تا وب سایت شما بتواند رقابت کند و در صفحه اول گوگل ظاهر شود ولی لازم است این نکته را  مدنظر داشته باشید که برای هر صفحه بیشتر از یکبار آن را بکار نگیرید.
برای تغییر تگ عنوان من توصیه می‌کنم از بهترین افزونه سئو وردپرس Yoast seo برای آنالیز سئو سایتتان استفاده کنید.
برای تنظیمات عنوان دو نکته را مد نظر داشته باشید:
•    موتورهای جستجو به کلماتی که در ابتدای عنوان قرار می گیرند وزن بیشتری می دهند ، طوری که اگر کلمات کلیدی خود را در نزدیکی شروع عنوان صفحه استفاده کنید به احتمال زیاد رتبه بهتری کسب می کنید
•    افراد هنگام مواجه شدن با صفحه نتایج جستجوی گوگل برای اولین بار شروع به اسکن نتایج می کنند و اگر کلمات کلیدی شما در ابتدای عنوان ظاهر شود نتیجه بهتری دارد و بیشتر احتمال دارد که روی لینک شما کلیک شود.

۵ . ۲ . ۱ . چطور عنوان ها را با استفاده از افزونه یاست سئو چک کنیم

دو بخش در این افزونه وجود دارد که می توانید عنوان ها را کنترل کنید. اول از همه بعد از نصب و فعال سازی این افزونه شما می توانید در پنل وردپرس به قسمت سئو بروید و این تنظیمات را انجام دهید. از قسمت  سئو وارد بخش عنوان ها و متاها بروید در انجا قسمت مختلف برای تنظیمات صفحه را مشاهده می کنید.
در قسمت پست ها الگوی عنوان را به صورت پیش فرض با عبارت زیر را می بینید

سئو عنوان در گوگل

که در قسمت الگو می توانید آن را تغییر دهید. پیشنهاد ما این است که فقط دو قسمت اول ان را باقی بگذارید و بقیه را پاک کنید (%%title%% %%page%%)
(%%%%sep علامت جداکننده است که در برگه اول آن را مشاهده می کنید و می توانید آن را تغییر دهید.

تنظیمات آدرس و سئو سایت وردپرس

۵ . ۲ . ۲ . آموزش شخصی سازی عنوان ها برای سئو کردن سایت

روشی که در بالا اشاره کردیم حالت پیش فرض است برای سئو کردن عنوان های هر صفحه و یا نوشته سایت بصورت سفارشی و یا دلخواه نیز می توانیم عمل کنیم. کافی است به قسمت انتهای هر نوشته یا صفحه مراجعه کنید و خلاصه آنالیز سئو مقاله یا صفحه مورد نظرتان را با افزونه سئو yoast seo بررسی کنید.

آنالیز سئو و بررسی بهینه سازی

اگر ویرایش اسنیپت را بزنید وارد قسمت تنظیمات سئوی عنوان سایت می شوید. در حالت پیش فرض شما همان چیزی را می بینید که در الگوها تنظیم شده بود که میتوانید ان را نادیده بگیرید و به دلخواه عنوان را دوباره بازنویسی کنید.

آموزش بهینه سازی و سئو سایت عنوان سایت

زیر عنوان یک نوار وجود دارد که نشان دهنده تعداد کاراکترهای عنوان است و در صورتی که بیشتر از محدوده مجاز شود علامت سبز رنگ ان قرمز می گردد.
برای داشتن عنوان سایت بهینه رعایت موارد زیر مهم است:
•    نباید طول عنوان شما بیشتر ۶۵ کاراکتر گردد
•    دقت داشته باشید برای سئو و بهینه سازی سایت در گوگل بهتر است همیشه از کلمات کلیدی تان در عنوان استفاده کنید
•    عنوان را طوری بنویسید که افراد ترغیب شوند روی لینک شما کلیک کنند

۵ . ۳ . آموزش بهینه سازی متای توضیحات سایت

حالا که عنوان ها را تنظیم کردیم نوبت  به سئو و بهینه سازی متای توضیحات صفحات وب سایت می رسد. متای توضیحات توسط موتورهای جستجو استفاده می شود تا توضیحاتی درباره مقاله یا نوشته در زیر عنوان در صفحه نتایج نمایش داده شود.
برخی از پلاگین ها مثل all in one seo (یکی دیگر از بهترین افزونه های سئو وردپرس) به صورت اتوماتیک توضیحات را برای شما تکمیل می کنند و معمولا به صورت پیش فرض چند خط اول نوشته شما را به عنوان توضیحات درنظر می گیرند. ولی این خیلی روش هوشمندانه ای نیست. چون خیلی سخت است که همیشه اولین جمله را طوری بنویسیم که مفهوم کلی را برساند.
بنابراین قسمت سخت کار نوشتن متای توضیحات بصورت مختصر و مفید است, اگر شما به صورت خودکار آن را انتخاب کنید در واقع به موتورهای جستجو این حق را می دهید که هر چیزی را خودشان انتخاب کنند و طبیعتا شما هم این را نمی خواهید.
بنابراین، با استفاده از افزونه yoast seo می توانید تگ توضیحات مورد نظرتان را تکمیل کنید. فقط مطمئن شوید که از کلمات کلیدی تان در آن استفاده می کنید و توصیف آن را طوری می نویسید که دارای دعوت به اقدام باشد تا خواننده ترغیب شود و آن کلیک کند.
اگر دنبال این هستید که به صورت دقیق تر اطلاعات درباره متای توضیحات استفاده کنید می توانید از ۵ نکته کلیدی نوشتن متای توضیحات موثر استفاده کنید.

۵ . ۴ . بهینه سازی تصاویر سایت

یکی از قسمت هایی که اغلب نادیده گرفته می شود سئوی تصاویر وردپرس است. شما با تکمیل کردن تگ جایگزین یا alt برای تصاویر سایتتان میتوانید ترافیک بیشتری از طریق موتورهای جستجو به سایت خود هدایت کنید .
ضمن اینکه تصاویر کمک می کند کاربران بیشتر با محتوای شما درگیر شوند وب سایت کاربرپسند تری خواهید داشت.
تکمیل کردن تگ alt توسط افزونه yoast seo کنترل می شود و شما با توجه به هشدارهای این افزونه می توانید کمک کنید سئو سایت وردپرس تان تکمیل گردد.

۵ . ۵ . نقشه سایت XML

برای اینکه به گوگل و بقیه موتورهای جستجو بگویید که سایت شما به روز شده است, باید نقشه سایت xml برای سایت وردپرس خود ایجاد کنید.. پلاگین Yoast  این کار را برای شما انجام می دهد کافی است به قسمت تنظیمات نقشه سایت افزونه سئو بروید و گزینه فعال سازی نقشه سایت را بزنید.

تنظیم نقشه سایت سئو و بهینه سازی

به محض این که شما تنظیمات را ذخیره کنید نقشه سایت شما ساخته می شود، شما می توانید به سفارشی سازی بقیه گزینه ها بپردازید. نقشه سایت شما برای نوشته ها, صفحات ,دسته ها و برچسب ها ایجاد می شود.
هنگامی که شما یک پست جدید و یا صفحه منتشر می کنید، نقشه سایت XML به طور خودکار به گوگل و بینگ اطلاع می دهد و اجازه می دهد مطالب شما سریعتر  شناسایی شود در نتیجه قدمی دیگر برای سئو سایت موتور های جستجو برداشته اید.

۵ . ۶ . نشانگر صفحات

نشانگرهای صفحات لینک هایی هستند که معمولا در بالای عنوان پست ها ظاهر می شود، بصورت نمونه در اینجا نشانگر صفحات مانند ( صفحه اصلی > مقالات > آموزش سئو و بهینه سازی سایت وردپرس ) است. نشانگر صفحات به دو علت مفید هستند:
•    اجازه می دهند کاربران به راحتی در سایت شما حرکت کنند و یک قدم دیگر در جهت بهینه سازی برای موتورهای جستجو بر‌می‌دارید.
•    اجازه می دهند موتورهای جستجو برای تعیین ساختار سایت شما کار راحت‌تری داشته باشند.
این نشانگر صفحات باید به صفحه اصلی لینک بازگشتی داشته باشند و دسته بندی پست ها داخل آن باشند. اگر پست شامل چندین دسته بندی باشد در نشانگر صفحات باید یکی انتخاب شود.
برای دستیابی به نشانگر صفحات کافی است به قسمت تنظیمات پیشرفته در افزونه سئو بروید.

۵ . ۷ . آموزش سئو تگ‌های عنوان در سایت وردپرس

اگر چه بیشتر تم های وردپرسی تنظیمات صحیح تگ های h را پشتیبانی می کنند ولی باید مطمئن شوید تگ عنوان شما تگ h1 باشد. نام وبلاگ شما نیز باید تگ h1  باشد ضمن اینکه باید دقت داشته که برای سئو در گوگل هر صفحه , پست ,  دسته بندی باید فقط شامل یک تگ h1 باشند. البته شما برای عنوان های فرعی و زیرعنوان ها می توانید از تگ های h2 و h3 استفاده کنید و تعداد آنها در هر نوشته محدودیتی ندارد.
برای ویرایش این تگ ها به سادگی می توانید وارد فایل های post.php و page.php قالب شوید.

۵ . ۸ . بهینه سازی و سئو سایت با افزایش سرعت

یک عامل بسیار مهم در اینکه گوگل و بقیه موتورهای جستجو چند بار در روز سایت شما می خزند و صفحات آن را ایندکس می کنند به سرعت بارگذاری وب سایت شما وابسته است. شما می توانید از فاکتور اصلی زیر برای افزایش سرعت سایت خود استفاده کنید.
۱٫    بهینه سازی پایگاه داده شما امری ضروری است که همیشه باید در نظر داشته باشید.
۲٫    با استفاده از افزونه w3 total cache می توانید سایت خود را کش کنید و تا حد زیادی سرعت خود را بهبود ببخشید البته افزونه های دیگری مانند wp super chache و یا wp fastet cache نیز اینکار را انجام می دهند
۳٫    افزونه w3 total chache در کنار یک CDN به صورت فوق العاده ای عمل می کند و در میزان سئو سایت شما موثر است
البته باید دقت داشته باشید که علاوه بر موارد بالا انتخاب هاست مناسب , تصاویر … در سرعت وب سایت شما موثر هستند.  اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید به مقاله افزایش سرعت سایت مراجعه کنید.

۶ . آموزش پیشرفته سئو سایت وردپرس و محتوای تکراری

پس از اینکه تنظیمات پایه ای وردپرس را انجام دادید ممکن است به مشکلات بعدی مثل داشتن محتوای تکراری مواجه شوید. این دقیقا به این خاطر ایجاد می شود که وردپرس از دیدگاههای زیر مطالب را دسته بندی می کند:
۱٫    بر اساس تاریخ
۲٫    بر اساس دسته بندی
۳٫    بر اساس تگ ها
خب این مسئله باعث می شود شما مثلا در ۵ صفحه مختلف یک محتوا داشته باشید که از دید گوگل به عنوان محتوای تکراری شناخته می شود و ممکن است توسط گوگل به خاطر محتوای تکراری جریمه شوید. بنابراین برای بالا بردن وضعیت سئو در گوگل باید به فکر حل کردن این مسئله باشید.

۶ . ۱ . ایندکس نکردن , دنبال کردن صفحات آرشیو و غیر فعال کردن تعدادی از آرشیوها

با استفاده از افزونه یاست سئو می توانید مطمئن شوید که صفحات آرشیوی که مناسب برای سایت نیستند ایندکس نشوند. کافی است در افزونه سئو به قسمت عنوان ها و متاها وارد شوید و بعد به تب آرشیو یا بایگانی ها بروید.

تنظیمات یاست سئو در وردپرس و سئو

همانطور که می بینید ما تنظیمات مربوط به بایگانی تاریخ رو غیرفعال کرده ایم و باعث می شود هر لینکی که بر مبنای تاریخ استفاده شود به صفحه اصلی سایت ما ریدارکت گردد.
اگر در حال اجرای برگه یک نویسنده باشید, بایگانی نویسنده دقیقا مانند صفحه اصلی شما می شود که این مشکل را تکراری بودن محتوا می نامند. اگر این حالت سایت شما است می توانید آن را غیرفعال کنید تا به صفحه اصلی ریدارکت شوید. یا اینکه یک noindex,follow  اضافه کنید تا در نتیجه جستجو نمایان نشود. توجه داشته باشید که لینک به آرشیو ممکن است هنوز هم توسط قالب خروجی داشته باشد بنابراین نیاز است بطور جداگانه حذفشان کنید. خطای «محتوای تکراری» در بایگانی زمانی هم ممکن است رخ بدهد. همانطور که در بالا گفته شد، می توانید برای جلوگیری از این خطا، دقیقا مانند آرشیو نویسنده عمل کنید.
همانطور که در شکل می بینید ما بایگانی نویسنده را فعال و آن را noindex کرده ایم.
اگر به تب سایر در همان قسمت عنوان ها و متاها بروید و در بخش زیرصفحات بایگانی گزینه noindex  را فعال کنید از نمایش دوم به بعد هر صفحه مثلا مربوط به دسته بندی, تگ ها و … در نتایج جستجو جلوگیری می کنید بنابراین اگر می خواهید فقط صفحه اول به نمایش دربیاید گزینه ایندکس را بزنید.

ایندکس کردن و سئو سایت

۶ . ۲ . غیر فعال کردن آرشیو غیر ضروری

اگر وبلاگ شما فقط یک نویسنده دارد، فکر نمی کنم شما نیاز به بایگانی نویسنده داشته باشید، بنابراین می توانید با استفاده از افزونه سئو به غیرفعال سازی ارشیو نویسنده بپردازید. همچنین، اگر شما فکر می کنید نیاز به یک آرشیو بر اساس تاریخ ندارید: آن را نیز غیر فعال کنید.

۶ . ۳ . کنونیکال

در فوریه ۲۰۰۹، موتورهای جستجوی به معرفی  تگ “rel=”canonical  پرداختند . این یکی دیگر از ابزارها برای کمک به مبارزه با محتوای تکراری است.  اگر نسخه پولی یاست سئو را داشته باشید  به صورت اتوماتیک لینک کانونیکال را برای صفحات وردپرس دریافت می کنید.

۷ . سه ابزار عالی برای چک کردن سئو سایت

در ادامه به معرفی ۳ ابزار عالی برای بررسی و چک کردن سئو سایت پرداخته ایم.
در هریک از ابزارها سعی کرده ایم تعدادی از نقاط مثبت و منفی آن ها را ذکر کنیم.

WooRank  ۱ . ۷

چک کردن سئو سایت با woorank

WooRank  یک ابزار عالی برای چک کردن سئو سایت است که در حالت رایگان یک سایت را به صورت کامل بررسی می کند. البته تعداد گزارش گیری در حالت رایگان آن محدود است.  خدمات سئو و بهینه سازی این سایت ۷ روز است و در نسخه پولی شما باید ۴۹ دلار در ماه پرداخت کنید.
در ادامه یک نمونه گزارش خلاصه ای از این سایت ارائه شده است.

بررسی سئو سایت با woorank

این گزارش در ۸ بخش زیر تقسیم بندی می شود:
•    فهرست بازاریابی –  در این قسمت مهم ترین آیتم های قابل اقدام برای سایت شما ارائه می شود.
•    سئو (SEO)- در این بخش چک می شود که سایت شما از نظر سئوی داخل سایت یا خارج سایت چه وضعیتی دارد (عنوان و متای توضیحات , کلمات کلیدی , تعداد بک‌لینک‌ها , استفاده از وضعیت کانونیکال www و بدون www سایت , استفاده از نقشه سایت و غیره …)
•    موبایل  – نسخه موبایلی سایت شما نمایش داده می شود.
•    کاربردپذیری  – این تعیین می‌کند که سایت شما را از نظر کاربر پسند بودن با ارزیابی قابلیت استفاده از شیوه های مختلف (به عنوان مثال، وجود یک صفحه سفارشی ۴۰۴، محتوای در دید کاربران در بالای سایت، ساختار نشانه گذاری و غیره) بررسی می‌کند.
•    فن آوری  – در این بخش به بررسی جنبه های دیگر از سایت (به عنوان مثال، استانداردهای انطباق با W3C ، بهینه سازی سرعت، و غیره) .
•    اجتماعی  – این گزینه میزان محبوبیت سایت شما در شبکه های اجتماعی را بررسی می‌کند (به عنوان مثال، اطلاعات پروفایل فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، و غیره).
•    محلی  – این بخش به بررسی ارائه لیست سایت شما در دایرکتوری های محلی می‌پردازد.
•    آخرین بازدید –  این آیتم میزان محبوبیت سایت شما را بر اساس تخمین های مختلف ترافیک اندازه گیری می کند.

SEO Site Checkup 2 . 7

آنالیز سئو سایت وردپرس در seo site checkup

این سایت یک ابزار رایگان برای بررسی و چک کردن سئو سایت است و وضعیت سایت شما را در ۶ دسته بندی مختلف بررسی می کند. بر مبنای تحلیلی که روی وضعیت سئوی سایت شما انجام می دهد به صورت خلاصه یک نمره بر اساس موارد صحیح و موارد مشکل دار به شما ارائه می کند.
در ادامه گزارش تست سئو سایت گوگل در این سایت ارائه شده است

بررسی و چک کردن سئو سایت وردپرس در seo site checkup

خلاصه ای از ۴۵ تا از موارد بررسی سئو این سایت در ادامه ذکر شده است:
•    مسائل متداول در سئو  – در این بخش اطلاعات گسترده ای از سئوی سایت شامل استفاده از کلمه کلیدی را در مناطق مهم نشانه گذاری ، وجود یک فایل robots.txt و نقشه سایت XML، رعایت استانداردهای HTML، سئو پسند بودن آدرس ها و … چک می شود.
•    بهینه سازی سرعت  – این قسمت آیتم های موثر در کاهش سرعت سایت سایت را چک می کند (به عنوان مثال، اندازه صفحه، فشرده سازی، کش کردن، کوچک سازی، سرعت سرور، و غیره)
•    سرور و امنیت – در این بخش به شناسایی چند نکته مهم میزبانی و امنیت ویژگی های سایت پرداخته می شود (به عنوان مثال، canonicalization  مناسب، ظاهر شدن در لیستهای سیاه و مشکوک، فراهم آوردن امکان دسترسی غیر ضروری و یا نمایش اطلاعات حساس، و غیره)
•    قابلیت استفاده موبایل
•    رسانه های اجتماعی
•    وب معنایی –  وضعیت شما از نظر استفاده از میکروداده ها و ساختار نشانه گذاری بررسی می شود.

Site Auditor 3 . 7

آنالیز سئو سایت وردپرس در site auditor

این سایت نیز به بررسی وضعیت سئوی سایت شما می پردازد. خدمات سئو و بهینه سازی در تحلیل برای موتورهای جستجو این سایت ۳۰ روزه است و نسخه پولی آن ۹۹ دلار در ماه است.
در ادامه یک نمونه گزارش تست سئو سایت ارائه شده است.

بررسی سئو سایت وردپرس در site auditor

بررسی سئو این سایت در ۹ بخش زیر تقسیم بندی شده است:
•    نمایش –  این خلاصه وضعیت نمایش سایت شما را از دید موتورهای جستجو نمایش می دهد (به عنوان مثال، کدام صفحات توسط robots.txt مسدود شده اند و یا متا تگ ها روبات ها ، کدام صفحات پیدا نمی شوند ، کدام صفحات تغییر مسیر داده شده اند ).
•    متا – در این بخش وضعیت مهم ترین متاهای سایت بررسی می شود (به عنوان مثال، عناوین تکراری، متای توضیحات تکراری ، و غیره) .
•    محتوا  – این بخش به ارائه ویژگی های مهم برای محتوای متنی سایت پرداخته می شود (به عنوان مثال، عنوان، تعداد لینک، تعداد کلمه، وجود محتوای تکراری داخلی، و غیره).
•    لینک ها  – این بخش لیستی در مورد لینک های داخلی و خارجی سایت (به عنوان مثال، لنگر متن ، لینک های شکسته، لینکهای دنبال نشده و غیره).
•    تصاویر – وضعیت تصاویر سایت شما بررسی می گردد (به عنوان مثال، نام فایل، متن ALT، عنوان متن، اندازه، و غیره) .
•    معناشناسی-  در این بخش اطلاعات مربوط به عنوان های سایت (تگ های H1، H2، H3) و و میکروداده ها ارائه می شود.
•    سرعت سایت برای استفاده در کامپیوتر
•    سرعت سایت در موبایل
•    مقایسه خزیدن  – در اینجا مقایسه ای از وضعیت جستجوهای مختلف سایت (در زمان های مختلف انجام شده) به منظور بررسی مسائل و مشکلات سایت و اینکه در طول زمان چطور تغییر کرده بررسی می شود.

نتیجه:

در این مقاله به آموزش کامل سئو و بهینه سازی سایت وردپرس در گوگل و موتورهای جستجو پرداختیم و فهمیدیم سئو سایت چیست, چرا سئو مهم است , چطور سئوی سایتمان را در وردپرس با استفاده از افزونه Yoast SEO انجام دهیم , قسمت های مختلف افزونه یاست سئو و تنظیمات آن را در وردپرس بررسی کردیم و نهایت فهمیدیم چطور به چک کردن سئوی سایت بپردازیم و با استفاده از حالت رایگان این سایت ها به ارائه خدمات سئو و بهینه سازی مربوط به مشتریان خود از نظر گوگل و موتورهای جستجو بپردازیم.

نظر شما چیه؟ فکر می کنید چه نکات مهم دیگری درباره سئو و بهینه سازی وب سایت های وردپرسی در گوگل و یا موتورهای جستجو وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید؟

پیشنهاد ویژه:

 

0/5 (0 نظر)

71 دیدگاه برای “آموزش سئو و بهینه سازی سایت وردپرس در گوگل و موتورهای جستجو (SEO)

  1. عطر گفته:

    سلام

    مطلب مفیدی بود از گوگل دنبالش بودم و نوت برداری کردم البته مطالب دیگه سایتتونو دوستانم دنبالش هستند که من سایتتونو اس ام اس کردم برای دوستان

    ممنون

  2. کندو پیامک گفته:

    سپاس، مطلب خوب وبدردبخوری بود. اگر نمونه های فارسی هم برای بررسی سئو معرفی میکردید خیلی خوب میشد.

  3. فرشمی گفته:

    با سلام و تشکر از مطلب خوب و جامع شما.
    مطلبی هم راجع به بزرگترین فاکتور سئو در سال ۲۰۱۷ خوشحال میشم مطالعه کنید

  4. مجله شادونه گفته:

    سلام
    مطلب خیلی خوبی بود، ما خیلی استفاده کردیم و از وقتی از این موارد استفاده کردیم ورودی گوگل ما ۴۰ درصد بیشتر شده!
    عالی هستید.

  5. atrinnet گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید ، جا داره که به خاطر این مطالب مفیدی که قرار دادید از شما تشکر کنم
    من به عنوان یک تازه وارد نهایت استفاده بردم ، بسیار ممنون .
    واقعا این مطلب در بهبود سئو سایت من تاثیر بسزایی داشت .

  6. پارسیان بار گفته:

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم ایا افزودن مرتب نوشته و برگه به سایت تاثیری تو رتبش داره یا نه

  7. آسمان مجازی پرشین اسکای گفته:

    سلام ممنون اطلاعاتتون خوب بود من هر روز در وبسایت شما میام تا چیزهای جدید بنویسید

  8. مهناز گفته:

    با سلام من سوال داشتم چطور میشه دکمه ی سرچ رو در سایت وردپرس قرار دادتا کاربران از ان استفاده کننند از چه افزونه ای استفاده کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • Majid Nouri
      Majid Nouri گفته:

      سلام
      می توانید پس از ورود پنل کاربری به قسمت سفارشی سازی سایت وارد شوید
      به قسمت ابزارک ها وارد می شوید
      به عنوان مثال سایدبار سمت راست یا فوتر ها را انتخاب کنید
      و در انجا اضافه کردن ابزارک را بزنید
      می توانید دنبال آیتم جستجو و یا هر گزینه دلخواه بگردید و آن را اضافه و تنظیمات را ذخیره کنید.

  9. دیوار مراغه گفته:

    سلام خیلی عالی بود … تمام هرچی که راجع به سئو وردپرس لازمه رو گفتید … توی دوره های آموزشی آنلاین قسمت قسمت میگن و واقعا پول زیادی میگیرن و به درد هم نمیخوره .. واقعا از سایت مدیر سئو تشکر میکنم

  10. صنعت و هنر تجسم گفته:

    واقعا از سایت خوبتون سپاسگزارم .مطالب رو یاد رفتم که خیلی بهم کمک کرد

  11. بهرام گفته:

    سلام
    از وقتی سایت رو به کلود فلر متصل کردم باز نمیشه و انگار در یک loop از ریدایرکت شدن ها میوفته
    gtmetrix هم این خطا رو میده:
    avoid landing page redirects for the following chain of redirected urls
    javaherlux.com

    سایتم خودش ssl داره و فکر میکنم این مورد هم مربوط به بخش تنظیمات ssl در کلودفلر باشه و ssl رایگانی که کلود فلر فعال میکنه و ریدایرکت شدن هاو…
    می تونید در این مورد راهنماییم کنید چطور این مشکل رو برطرف کنم؟

  12. تیک تاک تک گفته:

    مدیرسئو عزیز سلام و خسته نباشید …
    یک تشکر ویژه داشته باشم ازتون بابت مقاله مفیدی که تولید کردین…خیلی خیلی خوب بود که همون اول کار پلتفرم رو مشخص کردین و تحت وردپرس کار رو جلو بردین. این باعث میشه کاربرها راحت تر مطالب رو دنبال کنند. از یه طرف هم که وردپرس معرکه‌اس و حرف نداره …
    و همونطور که گفتین این مطالب برای کسی که میخواد سئو سایت خودش یا کسی رو به عهده بگیره کافیه … اگه دوست داشت میتونه بعدا حرفه‌ای تر همین مطالب رو دنبال کنه …
    موفق باشین …

  13. علی گفته:

    باسلام
    بنده می خواستم بدونم که علت اینکه عنوان تمام مطالب سایتم با عنوان صفحه اصلی سایت یکی شده چی هست
    زمانی که سورس هر مطلب رو در مرورگر نگاه می کنم عنوان صفحه اصلی سایت در داخل تگ h1 قرار گرفته
    می خواستم لطف کنید راهنمایی فرمایید.
    لینک صفحه مورد نظر که تایتل شده ، عنوان صفحه اصلی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *